EEN LEVENSWIJZE WEETJES EN RESTAURATIE PROJECTEN

home  Â» Restauraties

DE ICONISCHE VW TRANSPORTER T1

VW T1

DE GESCHIEDENIS VAN VOLKSWAGEN

De geschiedenis van de VW T1 begint eigenlijk al bij de start van Volkswagen. Daarom  beginnen we met een korte introductie van de start van Volkswagen. De eerste auto werd rond 1860 gebouwd in België en Duitsland. Bekende namen als Daimler en Benz ontwikkelden rond  1880 de eerste benzine auto zoals we die nu kennen.Nieuwe auto’s waren heel erg duur en bijna onbetaalbaar voor de ‘gewone mens’. Daarom probeerde de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur Ferdinand Porsche een goedkope auto te ontwerpen en bouwen. Porsche had geen geld om de auto zelf te bouwen, dus bood hij zijn ontwerpen aan bij automerken als Austro-Daimler, Mercedes-Benz, NSU en Zündapp. Geen van hen waren geïnteresseerd. Gelukkig kreeg Porsche in 1934 bijval van Adolf Hitler: hi zocht een betaalbare auto voor de mensen. De auto moest een snelheid van 100 km / u kunnen halen; hij moest minimaal twee volwassenen en een kind mee kunnen nemen, betrouwbaar zijn, een luchtgekoelde motor hebben om in de winter buiten te kunnen staan, en de auto mocht meer dan 900 Duitse Mark kosten.

Korte geschiedenis van de VW Kever

De wensen van Hitler pasten bijna precies in de ideeën en de bestaande ontwerpen van Porsche. In 1935 werden een aantal testauto’s gebouwd bij Zündapp en NSU, waarna Porsche op 12 oktober 1936 drie rijdende prototypes presenteerde. Later zouden er nog 11 volgen, tot een totaal van 14 prototypes. De drie auto’s hadden allemaal al de karakteristieke vorm hadden van de latere Volkswagen Kever. Bekijk de allereerste kever prototypes hier. De drie kevers werden uitvoerig getest en elke auto legde in 70 dagen ongeveer 50.000 km af zonder grote reparaties. Missie geslaagd! De auto heette voortaan Kraft durch Freude wagen. De eerste auto die gebouwd zou worden kreeg treffend de naam Type 1.  Niet te verwarren dus met de T1!

Hitler zocht vervolgens persoonlijk naar een geschikte locatie voor de fabriek. De twee grote autofabrieken in Duitsland waren van Opel en Ford. Opel behoorde sinds 1929 tot General Motors, en Ford was natuurlijk vam Henry Ford. Hitler wilde een Duitse fabriek dus gaf hij opdracht om een ??fabriek te bouwen in centraal Duitsland. Dichtbij het kasteel de Wolfsburcht zou een nieuwe stad worden gebouwd voor de fabrieksarbeiders. De stad kreeg de naam ,”Stadt des KdF-Wagens”, ook wel “KsF-Stadt”. In de fabriek werd de Type 1 (de kever dus) maar kortstondig gebouwd. In de oorlog werden vooral legerauto’s gebouwd en de fabriek werd aan het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek lag in puin.

De KdF stad werd door de Britten omgedoopt tot Wolfsburg, naar het nabijgelegen kasteel. De machines in de fabriek werden als oorlogsbuit beschouwd en zouden worden meegenomen.  Het was dus nooit de bedoeling de fabriek weer op te zetten! Omdat het Britse leger echter geen voertuigen meer had, werd besloten de productie opnieuw te starten. De legermajoor Ivan Hirst werd als gezagvoerder aangesteld. In september 1945 bestelde het Britse leger 20.000 voertuigen en tegen 1946 werden er al 1000 auto’s per maand geproduceerd. Dit terwijl het fabrieksdak nog steeds kapot was en er bijna geen staal was voor de productie! Intussen probeerden de Britten de fabriek te verkopen.De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar niemand had interesse in de vreemde ronde auto. In 1947 ging de fabriek voor het eerst exporteren: een levering van 56 Kevers aan de Nederlandse importeur Ben Pon.

Leuk detail: al die tijd bestond de naam Volkswagen nog niet. De fabriek draaide onder de naam Wolfsburg Motor Werke (passend bij BMW: de Bayerische Motoren Werke), maar werd later pas omgedoopt tot Volkswagen. Het bedrijf was tot midden jaren zestig een 100% staatsbedrijf, en werd pas later een commerciële organisatie.Toen de Britten inzagen dat de autoproductie beter en beter liep, werd in 1948 voormalig Opel directeur Heinrich Nordhoff. De productie wordt verder opgeschroefd en al in 1950 rijdt de honderdduizendste Volkswagen Kever de fabriek uit. De Kever wordt steeds luxer en is nu ook verkrijgbaar als cabriolet of met een zonnedak.

Van Kever naar Volkswagen busje

In 1947 exporteert Volkswagen de eerste kevers, in dit geval naar importeur Ben Pon uit Nederland. Het is niet toevallig dat Ben Pon vaker langskomt, en tijdens een bezoek in 1948 een Kever onderstel ziet met een werkbakje erbovenop. Het werkvolk gebruikt het handige wagentje voor allerhande transporten in de fabriek. Dit originele wagentje is thans nog te bekijken in het Volkswagen museum! Ben Pon is geïnspireerd door het wagentje en schetst zelf een praktisch busje op een Kever onderstel. Nieuwe directeur Nordhoff van Volkswagen is bereid naar het model te kijken en in 1948 startten de ontwikkelingen.

In twee jaren tijd wordt de eerste schets uitgewerkt tot een volledig nieuw voertuig. De bodem van de kever bleek niet sterk genoeg, en er wordt een speciaal ladder chassis voor het busje ontwikkeld. Er komt een iets andere motor in het busje, maar verder zijn veel onderdelen gelijk aan de kever. Na de kever (type 1) introduceert Volkswagen in 1950 het busje als een stationwagen (type 2). De eerste twee gebouwde busjes verlaten op 8 maart 1950 de fabriek en werden geleverd aan de Keulse VW-dealer Fleischhauer.Eerst praat Volkswagen intern nog over de type 2. Pas later wordt de naam busje, en nog later de naam Transporter gebruikt. Vandaar de benaming T1, ofwel Transporter 1, wat dus weer een type 2 Volkswagen is ??

Verdere doorgroei van de T1

De eerste busjes waren echte werkbusjes. Maar na ruim 1 jaar (in april 1951) komt het eerste 8-persoons busje van de VW T1 op de markt. Dit busje was een enorme sprong voorwaarts en bood veel comfort in tegenstelling tot het eerste model uit 1950.

Kenmerken voor de Volkswagen T1 is het bolle neusje, met de V-groeven in het typische gezicht van de bus. Voorop natuurlijk het grote VW-embleem, die bij alle bussen in het metaal werd gestanst. Tegenwoordig zijn er fraaie chromen VW logo’s voor de T1 verkrijgbaar! Helemaal bekend is de gespleten voorruit, waardoor het busje ook wel spijlbus wordt genoemd. Of op zijn Engels “split window”.  Verder waren er de bekende schuiframen aan de zijkanten, de klapraampjes in de deuren en de zeer smalle ventilatieramen voor ventilatie. Latere modellen van de T1 kregen een “pet” boven het voorraam (het dak werd enkele cm’s langer aan de voorzijde, en kreeg een luchthapper boven de ramen). Hierdoor werd rijwind in het busje geblazen, want mechanische ventilatie bestond toen nog niet.

Het eerste model noemt men ook wel T1a. Door de jaren kwamen er diverse verbeteringen. Volkswagen had aanvankelijk alleen maar dichte busjes (1950), vanaf voorjaar 1951 busjes met 8 ramen, en later ook met 11, 15 en zelfs 21 ramen. Nog later werden de achterste ronde hoeken ook voorzien van ramen en werd het een 23 raams busje. Aan de rechterzijde zat een schuifdeur, deze werd later vervangen door een dubbele deur die normaal geopend kan worden. In 1955 kwam de zogenaamde T1b, met de “pet”, waarbij het dak iets doorloopt boven de voorramen om wind te kunnen vangen voor ventilatie. Ook werd de motorklep lager geplaatst, zodat een kofferklep aan de achterzijde kon worden geplaatst.Later kwam de T1c, met meer laadvermogen, en schuifdeur.

De T1 Transporter werd tot 1956 in Wolfsburg gebouwd, daarna kwam er een gloednieuwe fabriek in Hannover (daar worden trouwens nog steeds de Transporter gebouwd). De serieproductie van de Volkswagen T1 VW duurde tot 1967. Daarna ging Volkswagen over op de T2 bus, met een bolle voorruit uit één stuk.

T1 modellen door de jaren heen

Door de jaren zijn er verschillende modellen van de T1 gebouwd. Een overzicht:

T1 Bestelwagen, dit was de allereerste versie (ook wel Kastenwagen)
T1 standaard, ook wel microbus, met ofwel 4, 8 of 11 raampjes. De luxe 15 raampjes waren standaard niet in Europa leverbaar. Waren ook met zonnedak leverbaar.
Kombi; ofwel “kombination” van praktisch gebruik en personen vervoer. Waren ook met zonnedak leverbaar.
Ambulance versie
Pick-up versie (ook wel T1 Pritsche)
Samba: de meest luxe versie met 21 of 23 raampjes, zonnedak en safariraampjes
Camper:  Vanaf start jaren 60 kwamen de eerste T1 kampeerauto’s (campers). Deze werden door het bekende merk Westfalia gebouwd en zijn ook bekend als SO22, SO23, SO33, SO42 en SO44. SO stond voor SOnder Ausführung